Un llibre investiga a fons la importància del turisme induït per l’audiovisual

80 milions de viatgers van triar el seu destí després de veure pel·lícules o sèries de televisió el 2018. La xifra duplicava l’increment dels cinc anys anteriors. Aquesta espectacular dada, que correspon a un estudi realitzat per la consultora TCI Research, és una de les que recull el llibre Turismo inducido por el audiovisual, el subtítol del qual és Revisión metodológica y propuestas de investigación transdisciplinar.

El pròleg, signat per Carlos Rosado, president de la Spain Film Commission, aporta altres dades interessants, com que la franja d’edat dels que viatgen per aquests motius es correspon amb joves amb poder adquisitiu i molt actius en xarxes socials. I és que l’audiovisual (pel·lícules, sèries de TV, vídeos musicals, publicitat, etc.) s’engloba en el que denominem turisme de motivacions.

És evident la importància d’aquest turisme i tots tenim al cap l’empremta d’algunes destinacions relacionades amb l’audiovisual. Potser Joc de Trons és el més espectacular i conegut, però hi ha molts altres exemples, com el de Nova Zelanda, que va aprofitar en gran manera l’èxit de El senyor dels anells per a basar la seva promoció en els espectaculars paisatges de les pel·lícules. El resultat de tot això és la proliferació d’oficines de diferents administracions que s’ocupen de facilitar rodatges de tot tipus en els territoris als quals pertanyen, com és el cas de la Barcelona – Catalunya Film Commission.

Tots aquests temes es debaten en el llibre esmentat, que radiografia aquest subsector turístic i ho qüestiona tot, des del nom adequat (passar de Turisme cinematogràfic a Turisme induït per l’audiovisual és el millor exemple) fins a les diferents línies de recerca sobre el tema: la històrica i la que busca la promoció del patrimoni i el territori a través de l’audiovisual. La conclusió més general és que cal implementar equips multidisciplinaris i per això el llibre compta amb especialistes de diferents camps: turisme, comunicació, geografia i història.

Una obra estructurada en tres parts: “Métodos”, “Casos” i “Antes y después del audiovisual”

Efectivament, el llibre s’estructura en tres parts. En cadascuna d’elles diversos capítols analitzen fins al més mínim detall tota la història i opcions que ofereix l’audiovisual, amb constants i interessants referències de tota mena, ben llistades al final de cada capítol. Però són tantes que a vegades fins i tot impedeixen un dinamisme de lectura.

De la primera part, Métodos, ens quedem amb el capítol titulat Las iniciativas de turismo cinematográfico vinculadas al CETT, perquè es parla de Barcelona com a ciutat de rodatges (fins i tot amb una part específica dedicada al barri d’Horta-Guinardó) i de la primera guia turística de Barcelona dedicada al cinema, Barcelona, una ciudad de película, publicada al 2013 i que ràpidament va tenir la seva rèplica a Catalunya de pel·lícula publicada el 2014.

En la segona part del llibre, Casos, s’explica l’experiència d’Andalusia al cinema, des dels viatgers postromàntics als estiuejants de l’Europa occidental (1905-1975). Inclou un annex amb un llistat de pel·lícules des de 1914 fins a 1975 que farà les delícies dels cinèfils.
El segon cas analitzat en aquesta part del llibre és el d’Eivissa, sota el capítol titulat De More a Amnesia, la Ibiza de Barber Schroeder.

Finalment la tercera part del llibre també posseeix dos interessants capítols. A Cómo se construyó el relato turístico español antes de los tiempos audiovisuales (1845-1930), hi ha molt bones referències als turistes lectors, ja que els llibres van ser l’antecedent de l’audiovisual. I en el segon capítol, La construcción de la imagen del destino en Internet, es descriu el cas de la Comunitat Valenciana.

En definitiva un magnífic llibre, gairebé un assaig sobre el fenomen del turisme lligat a l’audiovisual, que agradarà a cinèfils, als estudiosos de la comunicació audiovisual i del turisme, però també a tota persona que s’interessi per la promoció turística i la forma en què mostrem les nostres apetències i motivacions de viatge.

Els autors-coordinadors d’aquesta obra són tres:

  • Jorge Nieto Ferrando, doctor en Comunicació Audiovisual i professor de Narrativa Audiovisual a la Universitat de Lleida.
  • Antonia del Rey Reguillo és doctora en Comunicació Audiovisual i estudia des de 2005 la interacció entre el cinema espanyol de ficció i el turisme amb el grup I+D CITur (Cinema, Imaginari i Turisme) de la Universitat de València, que ella mateixa va fundar.
  • Eva Martín-Fuentes es doctora internacional en enginyeria i tecnologia de la informació. És professora agregada en el Departament d’Administració d’Empreses de la Universitat de Lleida, on investiga sobre temes relacionats amb el turisme electrònic.

Turismo Inducido por el audiovisual
Comunicación Social. Ediciones y publicaciones.
Salamanca 2021
ISBN: 978-84-17600-46-4
242 Páginas
www.comunicacionsocial.es

0 0 0